Vi har fortfarande alla tid till annan lite för mycket att tänka på. Vilket gör vi ibland missar saker som borde göras.
Igår kväll knackade en av våra hyresgäster på dörren. De kunde inte sova för det lät i huset?
Vi gick runt och kontrollerade och hittade 2 orsaker:
- Hasselträdet som vi lämnar kvar som insynsskydd, för en av våra andra hyresgäster. Hade vuxit och börjat slå sitt grenverk mot taket på attefallshuset.
- Låset till grinden mellan vår och hyresgästens trädgård, slog även det lite fram och tills jag hittar.
Två tillsynes små saker. Som kan skapa onödig irritation och mindre trivsel, om de inte åtgärdas!
Läs mer på samma ämne:
Åtgärda slarvet fort!
Självklart hade detta varit saker jag hade kunnat förutspå, när vi byggde eller när jag skötte trädgården. Men mitt fokus har varit “på vår egen odling”, samt att ta ned andra träd och skapa biologisk mångfald. Och min tanke har varit att grinden samt hasseln skapar bra avskildhet, för vår andra hyresgäst!
Fördelen med att ha uthyrningen nära, är att båda var snabbt åtgärdade! Hasseln med motorsågen och låset genom att tillfälligt sätta en tygtrasa runt låset. Så det inte fortsätter stå och slå, intill att jag hitta en bättre och mer permanent lösning.
Genom att åtgärda det snabbt visar jag för min hyresgäst att jag tar det på allvar. Vilket istället kan stärka relationen. Troligtvis har hyresgästen redan stått ut med ljudet under en tid, innan han vände sig till mig. Då behöver inte jag dra ut på det än mer.
Vi har fler uthyrningar även i näringsverksamhet. De ligger längre bort. Vilket gör att det ofta är svårt att göra saker snabbt. Det gör det även svårare för oss att visa för våra hyresgäster att vi tar friktioner eller problematik på allvar! Tyvärr har vi även där haft lite driftstörningar under året. Efter att ha varit nästan helt utan, under flera års tid.
När allt är problemfritt, är det lätt att bygga upp ett motstånd “att åka dit i onödan”. Vilket är en tanke man snabbt bör slå ifrån sig!
De eventuellt extra timmarna det tar, behöver man ta sig. Och genom en god dialog samt regelbundna kontroller kan man undvika mycket problem.
Ligger din uthyrning längre bort. Har du säkert även än mindre kontakt med din hyresgäst. Det tar då säkert även än längre tid innan han hör av sig med en friktion. Slarva då inte genom att låta det bygga upp till ett problem! Utan visa att du tar det på allvar genom att inkludera hyresgästen i vilka kontakter som är tagna, samt när de beräknas vara åtgärdade. Alt när de kommer att kunna kontrolleras av dig eller en hantverkare. Så hyresgästen vet vad han kan förvänta sig.
Lär av dina misstag!
Jag gör fel och misstag i allt jag gör. Oavsett om det är i min uthyrning, mitt företagande, engagemang eller familjeliv. Det är en del av livet, så använd dig av det till något positivt!
För det är också friktionerna som lär mig nya saker samt att använda mig att skapa förändring och hitta nya lösningar!
När jag tidigare jobbade som “logistikchef” inom Försvarsmakten. Försökte jag lära mig och ta till mig av andras med och motgångar. Någon kanske har hör uttrycket ” Lean ” inom logistik, produktion eller ledarskap.
Det är i grunden och ideologi som grundar sig på att maximera nyttan samt kapa slöseriet. Där en av huvudregel är att “älska avvikelserna”.
Detta är något jag alltid försöker göra i alla sammanhang. Då det både ger mig en mer positiv inställning till “problem och motgångar”, samt att det hjälper mig bli mer “kreativ och nyfiken på att lära nytt”. Sammantaget ger det mig även en här ytterligare livsinställning!
Vad har jag då lärt av mitt slarv denna gång och vad kan jag göra annorlunda?
- Jag morse tog jag en tur runt husen, för att se om jag kunde hitta fler saker som kan orsaka problem. Jag hittade ett till “avskärmande nyttoträd”, som växer för nära en av vår andra hyresgästs lägenhet!
- Även han har ett liknande lås till en annan hamn. Så jag bör se över båda, när jag ändå håller på.
- Jag borde höra av mig till min mer avlägsna hyresgäst. För att följa upp vårt senaste ärende.
- Jag borde uppdatera min “underhållsplan” för våra uthyrningar.
- Jag borde planera i tätare kontroller i våra mer avlägsna uthyrningar. Även där finns exempelvis träd som kan komma att orsaka samma friktion. Vilket även är negativt ur ett underhållsperspektiv för huset!
Listan kan göras lång. Men jag avslutar där för idag!
Dela och kommentera gärna inlägget med erfarenheter ni dragit som hyresvärdar. Eller kanske även som hyresgäst!
Jag tycker det är viktigt att fler vågar visum och dela med sig av sina erfarenheter kring uthyrning. Oavsett om de är positiva eller negativa. Så länge de är konstruktiva.
Uthyrning ger stora möjligheter och har verkligen förändrat vår familj! Men det är inte heller något för alla! Och känner man så, då skall man inte heller vara hyresvärd. Då det riskerar att sänka ryktet för helheten.
Min tro är dock att betydligt fler än idag, både skulle vara utmärkta hyresvärdar och få en betydligt lättare vardag. Om de bara tog steget till att skapa en uthyrning. Så de kunde skapa den ekonomiska möjligheten att kanske gå ned något i arbetstid, från sitt ordinarie jobb.
Genom att lära sig mer, lära av andra som gör just det du vill göra. Tror jag vi kan sänka trösklarna. Så fler vågar ta steget till att skapa sig ett friare samt rikare liv. Exempelvis genom att skapa sig en privatuthyrning.
// Jakob E Saternus, grundare av Main Home
Du har väl inte missat vår digitala utbildning:
- Bo Gratis med Main Home
- Utbildningen som guidar dig till ett gratis boende!
- Alla kursdeltagare får även tillgång till ett forum, där vi precis startar samarbete med mäklare. De kommer att dela hus med inkomster, samt potentiella hus att dela av för uthyrning. Detta kommer att ge alla som köper den digitala utbildningen tillgång till objekt inom de läggs ut på Hemnet. Samtips med planritningar på hur husen kan delas av. Något som kan vara nyttigt både för de som planerar att bygga om. Men även för de som söker efter hus att istället hyra ut i näringsverksamhet!