Öka din försäljning med 153 %, genom “Doing Good”!

Oka-din-forsaljning-med-153-%-genom-Impactinvesting

Tänk dig detta scenario, du går på stan och ska köpa en kopp kaffe. Det ligger två likvärdiga kafèer på gatan och du går random in på ett av dem. Kaffet kostar lika mycket på båda ställen. Men just där du går in säger kassörskan till dig när du betalar: ”Tack för att du valt att köpa ditt kaffe här, för det bidrar vi med 5 liter vatten till ett barn i ett utsatt område i världen.” Då skulle du nästa gång välja att handla där igen! Eller hur!

Steve Pipe, en revisor som gjort det till sin mission att få företagare att förstå. Att genom att ”Doing good”, så ökar deras lönsamhet. Höll ett webbinarium för redovisare i Sverige för ett tag sedan.Sm jag hade turen att vara med på.

Han berättade om detta sätt att tänka. 66 % är till och med beredda att betala mer för tjänster i kaffeexemplet. Där det är uppenbart att säljaren, är en givare.

Det är effekten som skapar intresset

Fundera på det en stund, vilken häftig grej egentligen! Detta är något vi dras till och dessa företagare är människor vi vill göra mer business med. Som vi vill ska lyckas inom sitt område, som vi vill stötta. Just för att de själva stöttar andra som är av mindre lyckosam härkomst. Och det är inte pengarna vi är intresserade av, det är effekten. Inte ”1 kr av ditt kaffe går till vatten”, utan 5 liter. Mängden nytta. Det är vad som tilltalar.

Hur kan du bygga en story kring det du väljer att bidra till, i ditt företag?

Hur kan du förmedla till dina kunder vad du valt att göra med deras hjälp?

  • Kan det stå en text på kvittot,
  • Fakturan?
  • Kan det vara en Insta-story kampanj?
  • Du väljer själv!

Men kunder blir mer och mer medvetna och kan lätt välja en annan leverantör. Om du inte sticker ut och gör något extra. Det har dessutom visat sig, att om vi gör något extra för någon annan. Så triggas vi ännu mer. Steve nämnde säljare som ökat sin försäljning med upp till 153 %. När pepptalket på morgonen inte handlade om individens egen lön. Utan om vilken nytta den gjorde för kunden. Eller för dem som bolaget valt att bidra till.

“153 %!

Det hade varit värt att testa för 3 %! “

Inspirera till “Doing Good”

Med detta vill jag inspirera till att se till att din arbetsplats. Förenar sitt företagande med att även ”Doing Good”. Dels för känslan av stolthet det ger er medarbetare. Men också för det ekonomiska resultatet för bolaget. 

Berätta hur du tänker och dela med dig av egna tips!

Lyssna på EP.73 Steve Pipe: Doing Good for the World, Your Clients and Your Business with Micro Giving från The Dent Podcast i Podcaster:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/the-dent-podcast/id1107812924?i=1000440193768

// Isabelle Saternus, Grundare av Main Home

Relaterade inlägg:

Leave your reply