Så undviker du konflikt mellan hyresvärd och hyresgäst

Dokumentera och följ upp

När det kommer till flyttskador, dålig flyttstädning, olika förväntansbild och obetalda hyror lönar det sig alltid att fotodokumentera. Detta kan hjälpa dig att undvika potentiella framtida problem samt värna om din rätt, oavsett om du är privat hyresvärd eller hyresgäst som flyttar ut eller in.

Erfarenhetsmässigt är byte av hyresgäster många gånger förknippat med vissa friktioner. Det kan handla om allt från onormalt slitage i boendet och skador som uppstått vid in-, och utflytt till hyresavtal som inte följts och räkningar som inte betalts i tid.

Tidigare hyresgäst vill många gånger kvitta hyran eller kommande driftskostnader mot deposition. Detta trots att depositionen är till för att vara en säkerhet för dig som driver privat uthyrning, för eventuella skador och liknande som inte uppmärksammats innan den sista inspektionen inför flytt.

Att kvitta deposition mot hyra som privat hyresvärd är något vi normalt inte accepterar. Vi har därför valt att tydliggöra detta i hyreskontraktet för att minska risken för missförstånd.

Att ta bilder och dokumentera skador vid in-, och utflytt underlättar din möjlighet att få rätten med dig vid en tvist. Samtidigt som bilderna gör det enklare att se hur det såg ut för inflytt, så att missförstånd kan undvikas.

Att dokumentera skador vid in och utflytt underlättar din möjlighet till att få rätt vid en tvist om ex depositionen.

Hur länge kan hyresvärden “hålla” depositionen?

Generellt kan en hyresvärd hålla en deposition i upp till 9 månader efter uppsägningen, alternativt 6 månader efter utflyttningsdatumet. Dock skall depositionen återlämnas så snart som möjligt efter att alla förehavanden mellan hyresvärden och hyresgästen är lösta.

Som hyresvärd gör vi en bedömning av om det finns möjlighet att göra en delåterbetalning av depositionen så snart som möjligt. Därefter betalas resterande del av depositionen ut efter t.ex. släpande fakturor från elbolag, extra städning eller liknande. Vi anser inte i några fall att vi som privat hyresvärd har rätt att göra anspråk på resterande del av depositionen utan en relevant orsak.

Många hyresgäster har däremot en bild av att depositionen skall återbetalas samma dag som de flyttat ut. Vi har till och med haft hyresgäster som försökt skicka oss till Kronofogden, av den anledning att vi inte betalat ut depositionerna dagen de flyttat. Detta trots att hyresgästens kontrakt knappt hunnit gå ut och att de inte fullföljt, eller rent av ljugit, kring flyttstädning etc.

Därav är vi alltid noga att föra dokumentation både innan inflyt och i samband med utflytt.

Väljer hyresgästen att flytta tidigare än själva utflyttningsdatumet, är det fortfarande dennes ansvar att se till att lägenheten är i ett överlämningsbart skick. Detta eftersom hens kontrakt går ut och nästa hyresgäst flyttar in, oavsett om hen har bott där den sista tiden eller ej.

Enbart för att de har valt att flytta ut tidigare, försvinner inte deras åtaganden enligt lagen.

Dokumentera skador vid privat uthyrning

Att ta foton och dokumentera skador och annat slitage skadar aldrig, även om vi bör ha inställningen att vi kan lita på varandra. Dokumentation kan utesluta eventuella onödiga konflikter, eller iallafall fungera som “bevis” om ni hamnar i en tvist. Detta gäller både dig som ska bo eller hyra ut privat.

Samma sak gäller även vid en efterkontroll, då en hyresgäst uppger att hen har åtgärdat det som vi anmärkt på.

För att slippa ev resor för extra kontroller kan du t.ex. be hyresgästen dokumentera flyttstädningen genom att ta bilder, som hen sedan kan skicka till dig.

Oavsett hur du väljer att göra bör du som hyresvärd alltid följa upp, eftersom bilder i vissa tillfällen tyvärr inte är helt sanningsenliga.

Detta har gjort att vi i princip har slutat att själva åtgärda dålig flyttstädning eller andra missar vid utflyttning. Detta eftersom en åtgärd av oss innebär att vi själva blir ansvariga i de fall då nästa hyresgäst inte skulle vara nöjd.

Vår erfarenhet är istället att det är bättre att låta hyresgästen som flyttat ut åtgärda, be om hjälp, eller ta in en extern part för att lösa dålig flyttstädning eller eventuell reparation då det är hens ansvar.

I situationer där vi anser oss vilja prioritera tiden för “hantverksuppdrag”, kan vi dock fråga hyresgästen om hen eller vi skall åtgärda vissa mindre reparationer. I de fallen vi då åtar oss reparationen, tar vi en skälig ersättning, motsvarande en extern fastighetsskötare.

Vad säger Hyresgästföreningen?

Något som kan vara bra att veta är att Hyresgästföreningen normalt inte backar upp en hyresgäst som inte har rätten på sin sida.

Ett vanligt svar från dem i dessa eller andra frågor kan vara:

Det bästa alternativet är att ni själva gör upp i godo

Citat från Hyresgästföreningen

Ovan citat kan många gånger vägleda en nybliven hyresvärd till att hen i det specifika fallet har rätten på sin sida.

Mitt syfte med att skriva detta är inte att hetsa hyresvärdar gentemot hyresgäster eller Hyresgästföreningen. Tanken bakom inlägget är att belysa att även hyresgästen har skyldigheter vid ett hyresförhållande.

Hyreslagen reglerar båda parters rättigheter samt skyldigheter. Tyvärr tror de flesta av oss att vi har fler rättigheter och färre skyldigheter än vi egentligen har.

Genom att du både som bor eller hyr ut privat följer rådet om att dokumentera, t.ex. befintliga skador och flyttstädning, direkt vid avtalsenligt in-, och utflyttningsdatum kan flertalet onödiga tvister undvikas.

// Jakob E Saternus, grundare av Main Home

I vår web-utbildning går vi bl.a. genom dina skyldigheter och rättigheter som hyresvärd, avseende de civilrättsliga uthyrningsreglerna.

Utbildningen innehåller även avtal, städmallar, uppföljningsprotokoll mm.

Bo Gratis med Main Home
KÖP Kursen som guidar dig till ett gratis boende som villaägare

Leave your reply